null  

Theresa Thies

Research Assistant     

 

Lazarettstr. 67
80636 Munich

Tel.: + 49 (0)89 21234-418
E-Mail: Thies (at) ihf.bayern.de

 

 

 

Theresa Thies works at the IHF since December 2018. She has studied Communication- and Media studies (B.A.) and Sociology (B.A.) at the University of Leipzig. 2018 she completed her master’s degree in sociology at the University of Mannheim. Her research interests are quantitative methods and educational, family and life course sociology. In her doctoral thesis, she focuses on the determinants of study success of international students in Germany.

 

Current projects

International students in STEM: The interaction of predictors at the individual, university and cultural level (InterMINT)

Program evaluation of “BayernMINT”

 

Selected publications

Pineda, J., Kercher, J., Falk, S., Yildirim, H. H. & Zimmermann, J. (2022). Internationale Studierende in Deutschland zum Studienerfolg begleiten: Ergebnisse und Handlungsempfehlungen aus dem SeSaBa-Projekt. (DAAD, Hrsg.) (DAAD Studien). Bonn. https://doi.org/10.46685/DAADStudien.2022.01

Falk, S., Helmkamp, M. & Thies, T. (2021). Die Studieneingangsphase internationaler Studierender: Hochschulzugangswege und die Vorbereitung auf studienspezifische Anforderungen, Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 5(1), 55-79. https://doi.org/10.3224/zehf.v5i1.05

Zimmermann, J., Falk, S., Thies, T., Yildirim, H. H., Kercher, J. & Pineda, J. (2021). Spezifische Problemlagen und Studienerfolg internationaler Studierender in Deutschland. In M. Neugebauer, Daniel H.-D. & A. Wolter (Hrsg.), Studienerfolg und Studienabbruch. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32892-4_8

Thies, T. & Falk, S. (2021). Der Einfluss der Bildungsherkunft auf die Studienabbruchintention von internationalen Studierenden im ersten Studienjahr. In M. Jungbauer-Gans & A. Gottburgsen (Hrsg.), Migration, Mobilität und soziale Ungleichheit in der Hochschulbildung. Higher Education Research and Science Studies (S. 137–167). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-31694-5_6

Falk, S., Thies, T., Yildirim, H. H., Zimmermann, J., Kercher, J. & Pineda, J. (2021). Methodenbericht zum "International Student Survey" aus dem Projekt "Studienerfolg und Studienabbruch bei Bildungsausländern in Deutschland im Bachelor- und Masterstudium" (SeSaBa): Release 2.0. Verfügbar unter https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-75723-1